Leidinggeven komt zo met zijn eigen unieke uitdagingen. Als leidinggevende van een team komen er per definitie zaken op je pad waar jouw teamgenoten niet of nauwelijks mee te maken hebben. Om jou vanuit je leidinggevende rol een paar handvaten te geven heb ik daarom onderstaande lijst opgesteld met 10 tips je die in je dagelijkse werkzaamheden mee kunt nemen. Doe er je voordeel mee!

Denk niet dat je alles alleen moet doen

Misschien heb je wel ooit van dit Afrikaanse spreekwoord gehoord: alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Zo is dat ook als je leiding geeft aan een team. Het voelt misschien af en toe alsof je er alleen voor staat, maar dat is alles behalve zo. Jouw team is niet voor niets ‘jouw team’.

Je hoeft het niet allemaal zelf te kunnen

Maak gebruik van de kwaliteiten in jouw team en van de andere leidinggevenden om je heen. Weten wie welke skills wel of niet bezit en die optimaal inzetten, dat is een skill op zich. 

Zorg dat iedereen z’n steentje bijdraagt

Wanneer iedereen naast het dagelijkse werk van het team ook een bijdrage levert aan de sfeer, de samenwerking, de verbeteringen of andere nevenactiviteiten die bij teamsamenwerking horen, ontstaat er meer balans en meer teamgevoel in het team.

Niet iedereen hoeft altijd alles te doen of alles te kunnen

Elke functie bestaat uit dingen die je leuk vindt en dingen die je minder leuk vindt maar die er nu eenmaal bij horen. Er zitten ook taken tussen die de ene medewerker wel leuk vindt en de andere niet. Door daar oog voor te hebben creëer je meer werkplezier in je team.

Geef ook ruimte voor plezier, humor en ontspanning

Nu we het toch over werkplezier hebben – laat vooral de mensen in het team hierin bepalen wat ze willen, des te beter past het. Wanneer medewerkers dit bovendien zelf organiseren bevordert dat ook de zelfsturing van het team. Daarvoor is wel jouw support nodig en wordt ook verwacht dat je meedoet. Ook leuk voor jou dus!

Heb oog voor wat iemand (niet) beweegt

In elk team zijn er mensen die voorop lopen en waarvan je altijd input krijgt. Ook mensen die je niet hoort, zijn er in elk team. Sommigen zijn altijd positief, anderen meestal kritisch. Vaak genoeg zijn we heel snel met ons oordeel over de betrokkenheid van mensen. Laat dat oordeel eens zitten en ga eens voorbij aan wat je ziet. Kijk wat dieper en kom er achter wat een medewerker wil, wat de reden is voor zijn of haar gedragingen. Mensen zijn namelijk op verschillende manieren betrokken en uiten hun betrokkenheid op verschillende manieren. Door zelf je voorkeur voor de uitingsvorm los te laten geef je ruimte aan al die verschillende manieren en wordt iedereen gehoord. Bedenk maar eens hoeveel meer je dan samen kunt bereiken.

Doe een beroep op iedereen

In het verlengde van de vorige tip is het belangrijk dat je iedereen ook vraagt om zich wel te uiten zodat je het voordeel dat het team daarbij heeft wel krijgt. Bij de één zal dit betekenen dat je hem of haar wat meer moet uitnodigen; een ander zal je misschien wat meer moeten afremmen.

Creëer een sfeer waarin je verschillend mag zijn

Koester de verschillen tussen mensen. Juist die verschillen maken het interessant en maken dat alles vanuit meerdere invalshoeken wordt bekeken. Wanneer je een team creëert met allemaal mensen die op elkaar lijken, dan is de kans groot dat er een zekere blindheid ontstaat voor zaken waar die mensen nu eenmaal geen oog voor hebben.

Creëer een sfeer waarin je fouten mag maken

Om te zorgen dat iedereen z’n inbreng heeft in het team is het heel belangrijk dat er een open cultuur is waarin fouten kunnen worden besproken met de insteek om daarvan te leren in plaats van vooral op zoek te gaan naar de ‘schuldige’. Een team dat fouten durft te maken, durft ook te groeien.

Wees onderdeel van het team

En dan tot slot weer terug naar jou als leidinggevende. Wanneer je een team met een open cultuur wilt creëren waarbinnen fouten mogen worden gemaakt, iedereen zijn bijdrage levert en er in een prettige sfeer wordt samengewerkt, wees dan zelf ook echt een onderdeel van het team en doe in al deze aspecten ook wat je van je medewerkers verwacht.