Hoe voer jij moeilijke gesprekken?

Tegenvallende prestaties in omzet, kwaliteit of productiviteit, te hoog ziekteverzuim, klachten van klanten. Allemaal voorbeelden van onderwerpen waarover je soms wel eens een moeilijk gesprek moet voeren voor je bedrijf, je team, of voor jezelf. Hoe ga jij dat moeilijke gesprek aan? En ga je het ook aan? In dit blog beschrijf ik wat voor mij belangrijke aspecten zijn voor een […]

Tevreden klant – Annelies Offenberg vertelt

Vanuit mijn opleiding ben ik ooit in contact gekomen met Annelies Offenberg. We hebben dezelfde trainersopleiding gevolgd en deze zelfs samen afgerond! Waar ik verder ging als coach is Annelies werkzaam als teamleider van de mavo-opleiding op scholengemeenschap Pantarijn in Wageningen. Inmiddels heb ik een traject van drie trainingen verzorgd bij Pantarijn – twee samen […]

Mijn persoonlijke ingrediënten voor teamcoaching

Naast het geven van trainingen met als centraal thema teamcoaching werk ik ook als teamcoach in de financiële dienstverlening. Heel eerlijk, de functie heet meestal teamleider of teammanager. Ik noem het zelf graag teamcoach, omdat die naam de intenties beter weergeeft waarmee ik bij een team betrokken ben. In dit blog neem ik je graag […]

Retentiemanagement – de kunst van het vasthouden

Goede werknemers aantrekken is één, maar ze behouden, dat is een tweede. Bedrijven besteden tegenwoordig veel aandacht aan retentiemanagement, het aantrekken én behouden van goede krachten voor het bedrijf. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt maken retentiemanagement een waardevolle toevoeging voor iedere bedrijfsvoering.   Retentiemanagement en werkgeluk De letterlijke betekenis van retentie is ‘vasthouden’. Retentiemanagement is dus wat er op beleidsmatig niveau aan […]

Deep Democracy

Kortgeleden maakte ik bij het begeleiden van een teamsessie kennis met ‘deep democracy’. De teamsessie was voorbereid door twee teamleden. Vanwege verhindering van de trainer die zij de sessie wilden laten begeleiden werd ik gevraagd dit te doen. In de training zat een werkvorm die me heel erg aansprak. Dat was het ‘gesprek op voeten’, een manier […]

6 situaties waarin teamcoaching helpt

Een team is de optelsom van wat haar leden te bieden hebben. In het ideale geval is deze som groter dan haar delen. In andere gevallen blijft er onderaan de streep minder over dan je verwacht zou hebben. Hoe kan dat toch en hoe doe je er als bedrijf, als leidinggevende of als team iets aan? […]

Ja, ik wil groeien!
close slider

Durf jij te groeien?

Neem contact met mij op.

* = verplicht