Ben jij als leidinggevende kort van stof, duidelijk en afstandelijk of zit je de hele dag mee te sniffen bij het verdriet van anderen? Of weet je niet waar jouw kracht ligt, zoek je naar de juiste vorm van empathie? Empathie is gelukkig ook aan te leren, te ontwikkelen en is belangrijk in jouw rol als leidinggevende. Mens | Durf te groeien helpt je graag bij het leren van hoe je je beter kunt inleven in je medewerkers.

Empathisch vermogen vergroten
Empathie is het vermogen je in te leven in de gevoelens of gedachten van anderen. In een tijd waarin de ene melding van grensoverschrijdend gedrag gevolgd wordt door de andere, is het heel waardevol als je leert je empathisch vermogen te vergroten. Dat maakt je beter in het inschatten van het effect van het handelen van jezelf en van anderen. Je bereikt er sowieso betere communicatie en samenwerking mee en de creativiteit neemt toe. Wanneer je ervoor zorgt dat je de mensen waarmee je werkt (en leeft) écht hoort en ziet, dan is er veel te winnen.

Om te voorkomen dat je de problemen en emoties van anderen teveel op jouw schouders neemt is het zaak om wel voldoende bij jezelf te blijven en je grenzen te bewaken. Wanneer je de negativiteit van een ander absorbeert of moeilijk los kunt laten, dan kun je er namelijk zelf last van krijgen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat je een antenne ontwikkelt om de oprechtheid van de ander goed in te schatten en daar eventueel op door te vragen. Je wilt namelijk ook voorkomen dat je wordt gemanipuleerd. Ook al voel je mee met de ander en wil je er voor diegene zijn, kun je de verantwoordelijkheid voor het dragen van de last niet van de ander overnemen. Hoe graag je dat soms ook zou willen.

Hoe ontwikkel je empathie?
*Zorg er in eerste instantie voor dat je de mensen om je heen écht leert kennen. Verdiep je in hun gedachten, gevoelens, activiteiten en motivatie. Dat doe je door vragen te stellen en oprecht te zijn.
*Hou niet te veel vast aan je eigen ideeën maar stel je open voor een ander. Vaak vullen we wat een ander vertelt in onze gedachten automatisch aan met onze eigen beelden. Hoe minder je dat doet, hoe beter je de ander leert kennen. Wie met een open mindset een contact aangaat, komt verder.
*Zorg ervoor dat je een actieve gesprekspartner bent. Luister goed, stel vragen en vat af en toe samen zodat de ander kan horen hoe je het hebt gehoord en eventueel kan corrigeren of aanvullen. Door dit te doen weet de ander ook dat er echt geluisterd wordt.
*Lees boeken en kijk films. Het zal je verbazen hoeveel je daarvan kunt leren als het op inlevingsvermogen aankomt.
*’Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’. Oftewel: behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Geef je respect en integriteit, dan krijg dat ook terug.

Hulp nodig?
Door empathisch te zijn, laat je zien dat je kwetsbaar bent en creëer je verbinding met je medewerkers. Het is dus onmisbaar als vaardigheid om een goede leidinggevende te zijn of te worden. Heb je het gevoel dat je wel wat hulp kunt gebruiken op dit gebied, aarzel dan niet om contact op te nemen met Mens | Durf te groeien.