Durf jij… feedback te ontvangen?

Voor veel mensen zal ‘ja natuurlijk!’ de eerste reactie zijn als ze de titel van dit blog lezen. En waarom ook niet? Feedback ontvangen, iets makkelijkers is er toch niet? Je hoeft alleen maar te luisteren! Dat klopt. Luisteren is heel makkelijk, maar hoor jij ook wat er gezegd wordt? Vandaag wil ik graag drie manieren benoemen waarop mensen feedback ontvangen.

Reactie 1: Slikken

De eerste vorm van reageren op feedback staat in het teken van het grotere plaatje. Het is niet zo zeer belangrijk om wel of geen gelijk te hebben. Degene die feedback gewoon slikt, wil liever de goede vrede bewaren. Dat doet hij door de ander gelijk te geven, ook al is hij het daar niet mee eens. Alles is beter dan ruzie! De sfeer is prioriteit.

Je zult al aanvoelen dat dit geen constructieve manier is van feedback ontvangen. Slikken is een reactie die op de korte termijn wellicht nog effect sorteert, maar die op de langere termijn alsnog door de mand valt. Uiteindelijk gaat de schoen toch ergens wringen en zal de relatie tussen beiden onder druk komen te staan.

Reactie 2: Verdedigen

In plaats van ‘ja’ en ‘amen’ zeggen, gaat de verdediger tegen de feedback in. Hij krijgt direct de behoefte om zijn gedrag te verdedigen en te rechtvaardigen. Degene die de feedback gaf, vraagt zich af of zijn boodschap überhaupt is aangekomen. Het eigen gelijk heeft hier prioriteit.

Het gevolg van zo’n reactie is direct merkbaar. De feedbackgever herhaalt zijn boodschap en de ontvanger herhaalt zijn motivatie. Kortom: welles-nietes, getouwtrek. Ook dat is niet bevorderlijk is voor de sfeer.

Reactie 3: Verwerken

Feedback is geen aanval. Niet op jouw gedrag, niet op jouw werk en al helemaal niet op jouw persoon. Feedback is een reactie op wat je hebt gedaan waarin de feedbackgever je aangeeft wat hij heeft gezien en wat hij daarvan vindt of wat het effect op hem is. Degene die jou feedback geeft doet dat omdat hij ervan overtuigd is dat je er iets van kan leren en dat dit jou in de toekomst kan helpen.

Je kunt er dus rustig van uitgaan dat wanneer een opmerking van iemand meer als een aanval overkomt, terwijl je wel voor feedback openstaat, dit geen zuivere feedback is. Vaak zegt het dan meer over de gever van feedback dan over de ontvanger.

Degene die feedback verwerkt, luistert daarom goed naar wat er daadwerkelijk wordt gezegd. Die hoort niet dat hij slecht werk heeft geleverd, maar die hoort wat de feedbackgever noemt als mogelijke verbeterpunten. Deze persoon ontvangt de feedback echt en vraagt misschien zelfs om verduidelijking. Hij is dankbaar dat de ander de moeite neemt om dit met je te delen. Leren, groeien, verbeteren is prioriteit.

Hoe ga jij met feedback om?

Waar herken jij je het meest in? Slik jij feedback en hoop je dat het zo overwaait? Schiet je snel in de verdediging? Of sta je open voor feedback en probeer je er achter te komen wat je er van kunt leren?

Het zal niet zo zwart-wit zijn dat je altijd op dezelfde manier reageert. Probeer eens een tijdje bij jezelf waar te nemen wat je reactie is. Ben je het in eerste instantie niet eens met de feedback? Stel dan een paar vragen om er achter te komen wat de ander bedoelt. Vertel eens in je eigen woorden hoe jij de feedback hebt begrepen en check of dit klopt.

Een gezond werkklimaat bevordert het geven en ontvangen van feedback, een klimaat van horen en gehoord worden. Wanneer je elkaar regelmatig feedback geeft maakt dat jullie geen zeurpieten, maar juist collega’s die elkaar stimuleren om te leren en te groeien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, ik wil groeien!
close slider

Durf jij te groeien?

Neem contact met mij op.

* = verplicht