Groene voeding

Tussen de werkzaamheden en dagelijkse beslommeringen door kom ik graag in de natuur. Het liefst ben ik in de bossen en op de hei. Een flinke wandeling door die omgeving ervaar ik als voeding voor de ziel. Het prachtige groen, geluiden van vogels, soms van andere dieren, de bomen in de wind.

De geluiden van het zand en de bladeren onder je voeten. Het helpt me mijn gedachten te ordenen en brengt me helemaal tot rust.

Inspiratie

In de natuur vind ik ook m’n inspiratie. Als de wandeling lang genoeg is verschijnen de antwoorden op m’n vragen, nieuwe ideeën of oplossingen vanzelf in mijn hoofd. Daar kan geen brainstorm tegenop. In die prachtige groene omgeving bouw ik ook mijn vertrouwen in de natuurlijke loop der dingen weer op. In de natuur zie je dat alles zich regelt en dat al het leven op elkaar is afgestemd. Dat herinnert me er weer aan dat wij als mensen onderdeel zijn van die natuur. Voor ons geldt dus precies hetzelfde. Daar kunnen we op vertrouwen.

Bewegen is gezond

De gezondheidsraad adviseert ons om voldoende te bewegen en niet te lang stil te zitten voor onze gezondheid. Wanneer je voldoende beweegt, wordt de kans op diabetes, hart- en vaatziekten en depressiviteit kleiner. Kort geleden was nog in het nieuws dat ondanks dat we dit inmiddels allemaal wel weten het voor veel mensen nog moeilijk is om hun dagelijkse portie beweging te halen. Dit onderwerp hoort daarom helemaal thuis in het gebied ‘persoonlijke groei’.

In het advies van de gezondheidsraad gaat het over gezondheid van lichaam en geest. Dat je door te bewegen minder kans loopt op allerlei lichamelijke kwalen aan hart en hersenen is een voordeel dat we op lange termijn genieten. Ergens ooit in een verre toekomst krijgen we niet die hartaanval die we anders misschien wel zouden hebben gekregen. Dat is een lastige. Wij mensen zijn vaak niet zo goed in rekening houden met de lange termijn. Wanneer het zo ver weg is, dan is er nog tijd genoeg om te veranderen. Tja, wanneer is het dan tijd?

Persoonlijke groei

Kijk daarom eens naar de voordelen op korte termijn. Wat levert wat meer bewegen je vandaag of morgen al op? Laten we beginnen met dat je het als snel kunt merken in hoe fit je je voelt, gedurende de dag en bij het opstaan. Laat ik eerlijk zijn, als het om intensief sporten gaat, dan krijg je dat voordeel pas nadat je eerste een tijdje door de zure appel heen hebt gebeten. Maar dan nog, dat is een kwestie van een paar dagen tot een paar weken. Het kan zijn dat je na een tijdje merkt dat je ook lekkerder gaat slapen. Met sporten verbeter je je kracht en uithoudingsvermogen en je kunt je gewicht beter onder controle krijgen of houden. Ten slotte kan bewegen een heerlijke manier zijn om je hoofd leeg te maken. En daarmee kom ik weer terug bij wat ik je eigenlijk wil vertellen.

Dit artikel gaat inmiddels over veel meer dan lekker door het bos lopen. Het gaat over de gezondheidseffecten van bewegen. Met name over de gezondheidseffecten op korte termijn. Daar zit namelijk de link met persoonlijke groei. Je kunt weten dat een verandering je op lange termijn veel voordeel oplevert. Dat geeft je een klein stukje motivatie om er iets aan te gaan doen. Dat is voor veel mensen niet voldoende om echt een verandering te realiseren. Daar heb je de voordelen voor de korte termijn voor nodig. Die geven je een sterkere motivatie en die leveren je ook sneller het bewijs dat het werkt. Dat bewijs is vervolgens je motivatie om de verandering door te zetten. Kijk daar voor jezelf eens naar. Wat zijn voor jou de voordelen op korte termijn? Wat ga je doen om van die voordelen te genieten? Hoe ga je voor jezelf bijhouden welke voordelen je merkt?

Wandelen in het groen

Nu neem ik je weer mee terug naar de natuur. Wanneer je dan kiest meer te gaan bewegen, dan is mijn tip een groot deel van die beweging buiten, tussen het groen, te doen. Daar is nog veel meer extra te halen. Daar ligt de bonus. Een leeg hoofd, ontspanning, nieuwe inspiratie, nieuwe ideeën en een dosis zonne-energie. Een wandeling aan het begin van de dag of tijdens de middagpauze. Even tijd om rustig adem te halen, de stress van de dag te laten zakken en jezelf in een ontspannen modus te brengen. Wanneer je dit al regelmatig doet, dan ken je de voordelen die dit heeft voor je  (werk-)dag. Die voordelen gun ik iedereen!

Ja, ik wil groeien!
close slider

Durf jij te groeien?

Neem contact met mij op.

* = verplicht